Wednesday, October 05, 2005

Gradueringer

En dybere forståelse af gradueringernes betydning tror jeg først kan opstå hvis vi ser på begrebet Ryu.

Begrebet Ryu udlægges ofte som stil eller skole, men jeg foretrække ordet tradition. Da Ueshiba skulle vælge et navn til det han ”Dai Nihon Budo Senyo Kai”. (Sammenslutning til fremme af den større Japanske Budo”, men i daglig tale blot Ai-ki-do.

Vi kan sammenligne en Ryu med et træ som er vendt på hovedet. Grundlæggerne af en Ryu kaldes ofte ”rodmestre”. De er det frø som lægges i jorden og dør, hvorved der spirer en hoved-stamme frem, som senere udvikler flere side stammer og grene. Ryu har altså en hovedlinie eller hovedstamme baseret på de hoved-elever, som forstod at fører rod-mesterens tradition videre.

Ueshina, havde mange elever, men kun få hoved-elever og her skal blot nævnes Saito, sensei, Nishio, sensei og Tohei, sensei. Hver af disse senseis søgte at viderefører essensen af det som de så var den tradition som grundlæggeren havde optaget i sig, gennem sin oplysning eller Satori. For Ueshiba blev begrebet AIKI identisk med denne indre linie eller tradition.

Den var på visse punkter knyttet til konkrete skoler, men vi lades ikke i tvivl om at Ueshibas oplysning og hans inspiration til udviklingen af sin Ai-ki-do, udsprang af spirituelle og kosmiske impulser og ikke kun overførsler fra gamle historiske mestre og skoler i Japan eller Korea.

At overfører den ”røde tråd” eller ”indre linie” i en inspiration er et meget kompliceret anliggende, men gennem gradueringerne har man søgt at opretholde en linie som giver mulighed for at eleven kan arbejde videre med principperne i traditionen.

Der er ikke meget der tyder på at grundlæggeren selv skabet noget graduerings system, men hans hoved elevers arbejde bestod meget i at skabe gradueringer. Saito, sensei blev kendt for sine Iwama gradueringer og systematiseringer af Bokken og Jo kater. Nishio, sensei skabte sin Toho Iai og Tohei, sensei sine Ki-klasser.

Gradueringerne afspejler således essensen af hoved elevernes opfattelse af deres synsvinkel. Fra hovedstammen dannede der sig sidestammer og fra disse forgreninger.

Gennem de forskellige gradueringer har eleven derved mulighed for at blive indført i en tradition, som løber meget længere tilbage i tiden end grundlæggerens egen tids horisont.

Gradueringerne kan altså være en introduktion til en proces, som måske kan lede videre til at finde den indre linie i det som vi kalder AI-KI.

Interessant nok standser gradueringerne ved 4 dan. (KNK). Dette er et udtryk for at det tekniske har sine grænser, vor fysiske konstitution bevirker at der er grænser for fysisk perfektion.

Hvis det der ligger ud over 4 dan ikke kun skal opfattes som æres bevisvinger for lang og tro tjeneste i en god sags tjeneste, så må man stille sig spørgsmålet om gradueringer ud over 4 dan kan måles og vejes med det ydre blik.

Jeg husker at en af mine lærer en gang sagde til mig: ”Der findes kun teknikkerne”. Han kendte åbenbart ikke til begrebet Ki no nage, og som i visse aikio linier først forventes udført fra og med 4 dan, men jeg var da straks klar over at han ikke kunne lærer mig mere og at jeg måtte finde en ny lærer.

Når jeg ser på de impulser som grundlæggeren efterlod sig og som kan lede dybere ind i en opfattelse af hvad det var han søgte at overfører, så synes begrebet Ryu at være afgørende – ikke forstået som ”stilarter” – men som en organiske sammenhængende linie – et stort stamtræ i en skov af Budo vækster, i hvilket der står et særligt træ kaldet Aiki – en Ygdrasil – et Livets træ.

At nå frem til en opfattelse af det unike træs væsen og egenart, synes for mig at være den drivende kraft i mit arbejde. At forstå hvor fra det henter sine henter sine kræfter og inspiration. I dets rødder og i dets krone. Rødderne dybt forankret i jordens mørke dyb og krone højt hævet mod himmellyset.

Skal gradueringerne være andet en overførsel teknisk viden, må man indse at begrebet aikido består af tre ligeværdige begrebet AI-KI-DO.

For mig et det blevet til studiet af 1) Kotodama, det åndelige ords skabende harmoniske kraft. (ai) 2) Det levende og helse givende. (ki) 3) Den indre skolings vej. (do)

Hvis dette gennemstrømmer gradueringerne lige fra 10 kyu til 1 kuy er der mulighed for at Dan gradueringerne kan være begyndelsen til en opvågning.

LÆSE MERE OM EMNET PÅ

Aiki forum - oktober 05

No comments: