Gennem mange år har jeg søgt en skolingsvej, som omfatter det hele menneske i relation til naturen og kosmos. Hvad er det som gør at aikido blev en af de skoler som jeg fandt mest anvendelig for vor tids menneske.
Fælles for alle autentiske skoler er at de omfatter, naturen, mennesket og kosmos eller legeme, sjæl og ånd.
Aikido opfylder disse betingelser. Hvad er der da som gør aikido til noget enestående blandt skoler for menneskets harmoniske udvikling. Det er at selv om den bygger på en gammel tradition om aiki, så er den bragt i overensstemmelse med nutidens menneske.
Hvad jeg mere og mere er kommet til at værdsætte sammen med dem jeg deler disse oplevelser med og dens simplicitet. De gamle kinesiske Qui mestre og senere de japanske Ki-mestre, adskiller sig radikalt fra de skoler som stammer fra Indien, hvorfra Yoga traditionen udspringer. Mange skoler priser deres århundrede gamle traditioner. Hvad de desværre glemmer er at menneskets udvikling er en helt anden, at dets fysiske og sjælelige konstitution er radikalt ændret siden Platon, Buddha og Kun Futses tid for snart 3000 år siden. Udviklingen inden for de sidste 500 år har bragt støre ændringer i menneskets evolution, end de 3000 år tilsammen. Tiden er ikke en linie som har en begyndelse og en afslutning. Tiden er en dynamisk faktor som pludselig kan accelerer udviklingen også i naturen. Som i et nu eller med et sæt kan tingenes tilstand forandres.
Tager vi f.eks den proces som kaldes hata yoga eller prana yama, så blev den udviklet af de Hellige Rishis i Ur-indien for mere end 10.000 år siden, ud fra de urbilleder, som de så som menneskets ideale tilstand i en fjern fremtid. Hatha og Prana øvelserne var metoder, som havde til formål at påbegynde en udvikling af menneskets knogle og åndedræts system. Hvad de så som en vision er det der i de vestlige skoler senere blev kaldt det menneskelige fantom.
Det man ikke ved i dag er at da denne skolingsvej blev introduceret af de Hellige Rishis, var atmosfæren meget mere vandholdig en tilfældet er i vor tid. Jordens den gang atmosfære kan sammenlignes med et dampbad. Jorden var indhyllet i en Urtåge, visse steder fersk og sød andre steder bitter og svovlholdig. Denne periode er også kaldte for den første efter atlantiske kultur periode – eller den Ur-indiske.
Alt organiske liv er opstået i ur-havet – evnen til at uddrage ilt af vand er endnu tilstede i fiskenes gælle virksomhed. Visse dyr opholdt sig så meget ved vandoverfladen, at de begyndte at udviklede en svømmeblære, som var kimen til en lunge funktion. De første pattedyrs lungefunktion var imidlertid tilpasset evnen til at virke i en damplignende atmosfære.
Efter hånden som urtågen lettede, blev atmosfæren mere klar og gennemsigtig. Hav, landmasser, skyer og luft blev mere afgrænset i egne elementer. Derfor talte de gamle om jord, vand, luft, ild og æther som de fem elementer. I østen blev verdens æteren kaldt for prana, qui eller ki.
Livsånden strømmer stadig ind gennem menneskets næsebor, og denne kraft er grundlaget for sjælen og åndens virke - på dansk taler vi heldigvis stadig om åndedraget og ikke blot vejrtræningen – førstnævnte henviser til det spirituelle i luften, medens sidst nævnte kun til en mekanisk funktion i forhold til luften.
Gennem Parna Yama, blev der udviklet et åndedræts system, som havde to hovedfunktioner.
At vække menneskets bevidsthed fra det søvn i det kollektive ubevidste og bringe bevidstheden ind under Jegets kontrol eller Jeg er selve sindet.
Lige som lungernes fysiske konstitution var anderledes hos mennesket i Yr-indien, således var dets skelet også anderledes. Skelettet var så at sige mere ”træ-agtig” – var endnu ikke så mineralsk som nu. Kimen til vort skelet er brusk artigt – og viser hen til en tidligere tilstandsform i skeletter udvikling. Der findes stadige dur, hvis skelet stadig er brusk artigt og som ikke har gennemgået denne mineralisering, men som endnu står mere forbundet med planteverdenen. Med alderen sker der en fremadskridende sclerotisering og forkalkning af menneskets skelet.
Gennem Hatha Yogaen blev der udviklet et fysisk system, hvis formål var af bringe hele menneskets fysiologiske femtoning frem til det som de gamle grækere lod komme til udtryk i deres intuitive skulptur arbejde som er kendetegnende for hele den græske kulturperiode.
De åndedræts - og krops øvelser som i dag bruges ud fra Parna Yama og Hatha Yoga, giver således ikke længere nogen mening i vor tid. Ja, de kan i realiteten være med til at fastholde den menneskelige erkendelse og krops bevidsthed på et noget som tilhører fortiden, noget som en gang var alt afgørende for udvikling af menneskets legene og sjæl.
Yogaens betydning for vesten, må ses som en medicin, i en tid hvor de anti-sociale kræfter og egoismen er en del af vor såkaldte civilisation, som sådan har Yogaen sin betydning. Derfor den store popularitet i vesten, fordi den er som et smertestillende middel, mod det kaos og det stres som møder os fra alle sider.
Noget helt andet er det når vi taler om den indre skolingsvej – om initiation og om Do. De fysiske øvelser, åndedrætsteknikker, visualiserings metoder og meditation, som knytter til den moderne indvielsesvej, ligner måske fra en ydre betragtningsmåde – det der udfolder sig i Yogaen, men er noget helt andet der søges opnået gennem den direkte introduktion, således som den fremstilles i Ati Yoga, Dzogchenpraksis, Chan og Zen.
Det drejer sig altså her om at kunne foretage den rette diskrimination mellem Yoga og Aikido. Alle ved at begrebet Qúi, kommer fra Kina og via Korea til Japan, men det det krydsede det japanske hav, forsvandt noget og noget nyt blev tilføjet. Det der altdi har gjort den japanske kultur interessant er den evne til at antage andre kultur impulser eller teknologier.
Bogen ”Zen og hvordan man plejer sin motorcykel” er et godt eksempel på det jeg antyder til.
På et tidspunkt var englænderne kendt for at fremstille de fleste og mest spændende motorcykler i verden. Problemet var bare at de var ret upålidelige og man måtte leve med at man ikke skulle regne med at de startede hver gang. Da japanerne begyndte at kopierer de engelske motorcykler, trode ingen deres egne sanser, da de opdagede at de startede hver gang. I løbet at kort tid var hele den engelske motorcykel industri brudt sammen og som alle ved sidder japanerne i dag næsten hele produktionen af motorcykler. Meget af det samme gjorde sig gældende inden for hele den elektroniske industri.
Mange spørger – Ja, men virker aikido på gadeplan? Ja det virker – Aikido er mere og andet end selvforsvar – det er netop udviklet til at virke i den tid vi nu lever i – både når det handler om aikido som kampkunst eller Budo og Aikido som lægekunst.
Jeg har altid undret mig over når øvede Aikidoka efter flere års arbejde, opgiver at finde den Åndelige side af Aikido – den helsebringende kraft i Ki – og føler sig nødsaget til at henvende sig til Yoga eller ”allternetive” terapier” – når det hele ligger lige foran deres fødder –lige til at samle op og det endda gratis – men måske skyldes at netop det at Aikido er non-profit – at Aikido er så banal og simpel og så vælger man at gå over åen efter vand.
No comments:
Post a Comment