Saturday, March 19, 2005

Nishio, et menneske.


Tv Nishio, sensei ved at skrive sin hilsen - mi -min søn Jens og to af hans aikido venner, th. redaktøren








Så gik Nishio, Shihan sin vej, for at forsætte sit arbejde et andet sted.
Han sagde aldrig meget. Venlighed var ham nok.
I Viborg 1997 bad jeg ham om en autograf til min søn, som da var 11 år. Han gav ham denne seddel med ordene. "Træn sind og krop".
Det sidste jeg hørte ham sige var i Århus, 2001. "Aikido til tilgivelsens vej"
Blandt Shihans regner jeg ham blandt de største af de første i inderkredsen omkring O´sensei.
Fra begyndelsen blev hans - Aikido Toho Iai - for mig hans åndelige testamente. De 15 kata synes at være essensen af hvad han ønskede skulle stå for eftertiden, som essensen af hans realisation.
Han stillede denne skole fri af Aikikai og var dens autonome leder.
Personlig udnævnte han mig til Shodan i 1997, i Tjekiet. Jeg har valgt at videre udvikle denne Iaido i den ånd som den blev mig givet.
Ovennævnte lille seddel, kom til at betyde mere for mig, en det officielle Shodan, diplom som fulgte senere.
For han graduerede ikke, men udnævnte blot dem han opfattede i dojo.
Gennem hans Aikido Toho Iai, blev han også Soke - i betydningen, den der skabert noget nyt og Doshu - i betydningen, den der beskytter aikido.

Nishios personlige hjemmeside.

(Siden er nu desværre nedlagt - lige som Aikikai ikke længere accepterer hans Aikido Toho Iai, som man nu søger at give et nyt navn - eksempel vis. Toho Iai Ryu eller Toho Iai Kenkyukai)

http://www2u.biglobe.ne.jp/~nisio/index.html












Fra Påske lejeren 1991, Viborg, hvor Nishio, sensei gav ovenstående "autograf" til min søn

Jens, (th. for Nishio)












No comments: